Abborrfiske...

Jag har börjat förstå i mina äldre dar att jag är nog lite autistisk. I alla fall då det gäller fiske och fiskebeten.
Får jag en idé om ett nytt bete så hänger jag kvar i utvecklingen av det som en jaktterrier som fått ett stadigt grepp om halsen på en räv.
Jag kan bara inte släppa det.

Så har det blivit nu också.

Den första prototypen av "Trögborren" har förändrats steg för steg i en riktning som skulle nog ha varit svårt att förutse från början. Men efter varje förändring jag gjort på den så har jag farit ut åt olika riktningar - allt mellan Skeppsvik och Avafjärden och testat den nya varianten i praktiken med abborrarna.
Och undan för undan har den blivit bättre. Som "tur" är så har abborrarna inte direkt varit på hugget någonstans så har testet blivit mera rättvist.

Slutligen började jag vara nöjd med myshkan och grubblade över hur jag skulle kunna testa den ytterligare. I en situation där jag skulle på något sätt kunna se om den verkligen fungerar.

Hmm?

Pimpeltävling vore kanske något! Jag kollade lite snabbt på nätet om det fanns några pimpeltävlingar i trakten och nästa förmiddag såg det ut på det här viset.

Rätt trevlig tillställning!

För länge sedan var jag lite mer aktiv inom tävlingspimpel. Så jag var inte helt obekant med Nydala och visste vad som väntade. Eller rättare sagt trodde jag att jag visste. Förut var det så att vinnaren brukade hitta ett gäng med hemskt tröga abborrar vid någon vassrugg och lyckades lura upp ett gäng av dem. Vinnarvikten brukade alltid ligga kring 2 kg (knappt).

Det tog mig 1,5 timme innan jag lyckades hitta abborrarna och då var jag hopplöst sent ute. Jag hann få upp några stycken innan tävlingstiden var slut. Den här gången vanns tävlingen med 4,5 kg mört så jag var helt fel ute redan från början.
Behållningen för dagen blev en gnagande känsla att den nya myshkan inte krokar så bra som den ska.
Men jag kunde inte inte riktigt sätta fingret på vad som är fel. Och lösa ett problem som man inte riktigt begriper sig på är väldigt svårt.

Så på med "uppfinnarhatten" igen.

Lösningen kom under natten. På något sätt hade det hela blivit färdigprosessat i min virriga hjärna under sömnen och på morgonen fanns bara lösningen där.
En väldigt udda lösning. Men den kändes rätt.

Några timmar senare hade jag ändrat på myshkan ytterligare en gång och nu liknade den inte någonting som jag varken sett eller hört talas om tidigare.

Abborrarna i Täftefjärden tog emot nyheten med "öppna gap" så att säga. Och nu satt kroken där den ska. Jag tror att jag drog upp ett trettiotal abborrar utan att besväras av tappade maggots och missade napp.
Lovande!

På lördag var det dags för ytterligare en test i form av en ny pimpeltävling. Den här gången hittade jag en tävling vid Tavelsjön. Tävlingen skulle pågå hela 4 timmar och då man vet hur våldsamt mycket småfisk det finns i Tavelsjön så visste jag att efter tävlingen skulle jag definitivt veta ifall den nya myshkan fungerar eller ej.

Inför tävlingen dammade jag av mitt gamla varpspö och spolade upp ny lina på den.

Jag hittade inte någon lämplig glidtafspirk så jag sågade av en vanlig abborrpirk och lödde dit en bit koppartråd som jag försåg med en slangstump. Då kan man enkelt flytta pirken på lina och på det sättet ändra avståndet mellan den och myshkan.

Myshkan fick på sig en silvrig buk, chockrosa rygg med en lite självlysande prick i stjärten.

Så fruktansvärt "##"%¤#¤ klockrent.
Ett par första pimpelhål gav inte ett napp. Det tredje hålet gav en abborre på 3 hg.
Och vid det fjärde hålet fick jag sitta läääänge. Ju mer fisk jag drog upp desto mer hysteriskt blev det hela. Och här kom det fram skillnad mellan en vanlig pimpelfiskare som jag och en garvad tävlingsfiskare. En mer van tävlingspimplare hinner nog dra upp tre fiskar i samma tid som jag drar upp en fisk.
Men jag fick ihop ändå nästan 11kg småabborrar och mörtar. Det räckte förstås inte längre än till plats 8 i tävlingen, men ändå ...
Jag tycker att det gick otroligt bra med tanke på hur dålig jag är på tävlingsfiske.

Så nu är jag nöjd med den nya abborrmyshkan.
Den kommer att heta "Trögborren" och till nästa säsong finns den i webbutiken i ett par (kanske 3) olika storlekar.
Namnet blir lite av en kombination av någon insekt - typ granbarksborren, en abborre och antydan på när man ska använda den.

Jag håller på att tillverka en liten serie av den som jag kommer att dela ut till några utvalda personer för att jag ska få lite feedback om hur andra fiskare upplever den.
Känner du dig manad?
Skriv några rader om dig själv och vad det är för slags abborrfiske du ska testa myshkan i. Obs! Du behöver inte berätta var det är.
Men huvudsaken är att jag får veta hur det gått!

Nu håller jag på med att samla ihop film och-fiskeutrustning inför en resa till ett abborrvatten jag fått tips om. Direkt då vädret slår om till fint nästa gång så kommer jag rikta Subarun mot Rossön i Jämtland.

Får jag allt att fungera med internet mm. så har jag tänkt att skicka direktrapporter därifrån.