Gåsflötan 140208

Äntligen läge!

Havet har gått väldigt låg länge. Vattenståndet i Ratan har legat vid -30 cm och lägre. Då brukar fisket inte vara speciellt bra i havsvikarna. Om det inte är helt fisktomt så brukar de stackare som finns inne vara skygga och inte speciellt bra på hugget.
Men nu skulle det envisa högtrycket i Ryssland ge vika och släppa in lågtrycken från Atlanten. Det verkar inte vara bara vindarna som styr vattenståndet utan luftrycket påverkar nog det mer än man tror. Jag har inte riktigt förstått vad det är som styr det hela, men det är nog rätt komplexa saker det där.
Och då SMHI erbjuder prognoser för havsvattenståndet på sin suveräna hemsida så är det bara att tacka och ta emot.
Och ta sig ut då förhållandena är de rätta.

Och nu var de det. På lördag hade vattnet stigit över ett dygn och skulle fortsätta att stiga resten av dagen.
Det blir inte bättre än så här.

Vädret var också fint! Varmt, mulet och sydlig vind med snö i luften.

Den här gången körde vi direkt till Gäddbäcksundet och följde vårt gamla spår som än syntes någorlunda. Och ca 25 minuter senare var vi framme vid Gåsflötan.
Jag parkerade skotern en bit bortanför fiskestället för att inte skrämma fiskarna i onödan. Det kan inte ha tagit mer än en minut innan vi bägge låg på isen och stirrade ner i pimpelhålet och försökte att locka fram någon fisk med myshkan.
Och nog fanns de hemma!

Rätt omgående fick jag se ett gäng sikar som passerade hålet ganska snabbt lite högre upp i vattnet.
Och då jag lyfte upp myshkan mot iskanten så kom det fram en öring som sög den i sig.
Men öringen lossnade direkt efter mothugget.
Attans!

Sikdroppen i närbild

Efter en stund kom jag på att börja rigga igång kamerautrustningen. Jag erkänner att det tar emot att börja greja med kameror då fisken äntligen är på hugget, men å andra sidan vet jag att ifall jag inte försöker att filma så ångrar jag mig bittert efteråt...
Så fram med kameran. Och efter en stunds mekande var filmandet igång.
Så här såg det ut.

Och så här

Alltså - siken skyggar för pimpelhål. Eller rättare sagt skyggar de för ljuset från ett pimpelhål. Och för filmandet använder jag 200 mm:s borr för att kunna få ner kameran. Fastän jag har täckt för hålen med issörja så sipprar det igenom för mycket ljus.
Obra!
Inför fisketuren lackade jag kameran med vit färg och jag tycker att fisken skyggade den lite mindre än förut.
Det var ändå ett steg framåt i utvecklingen.

Lösningen på ljusproblematiken är kanske en bit frigolit som täcker det mesta av pimpelhålet och lämnar bara en liten lucka som man kan kika genom.
Det här måste vi utveckla.

En koncentrerad fiskare.
Genom att man ligger över pimpelhålet och dessutom har huvan för flytoverallen över huvudet så skärmar man av ljuset bättre och fisken vågar fram till betet.

Vi fick ändå en hel del fisk.

Den färgen som gav mest fisk var koppar. Den slog de gulgröna myshkorna jag lackat baserat på foton på maginnehållet från sikarna jag tog förra gången vi var till Gåsflötan.
Det är svårt att bli riktigt klok på det här...

Vi såg några enstaka harrar och faktiskt även flera havsöringar. Men om siken var skygg så var de där rackarna helt hysteriska.
De for snabbt som pilar förbi pimpehålet.