Gåsflötan 140123

Skotern på färjan

Under många år har jag planeret att ta mig till Holmön direkt vid första isen, men det har aldrig blivit av på grung av olika anledningar.
Äntligen blev det av.

Ute på däck var det riktigt kallt, men inne i färjan fanns det bord och stolar och t o m en kaffeautomat.

Mysigt!

Herman ser nöjd ut

Det var fortfarande mörkt då vi var framme på Holmön. Skoterleden till Gåsflötan brukar att ha sin början inne i byn. Ganska snabbt hittade vi också ett skoterspår som verkade gå åt rätt håll, men efter ett tag tog spåret slut vid en gammal lada mitt inne i skogen.
Inga av de andra spår som vi hittade tog oss fram dit vi skulle.
Hmm? Att försöka hitta vägen själv genom skogen var hopplöst. Dessutom var föret inte det bästa utan det fanns vattenpölar överallt och så pass lite snö att stenarna och stubbarna försvårade framfarten.

Efter ett par timmar gav vi upp och styrde skotern mot Byviken istället. Det gick bättre. Förutom att det inte fanns någon fisk i farten.
Plötsligt fick jag en idé.
Det kanske gick att följa bäcken österut från Gäddbäcksundet.
Jodå - bara en dryg halvtimme senare låg vi på isen vid Gåsflötan och spanade efter sikar.
De fanns där. Inte kanske så mycket jag trott och hoppats på, men fisket var inte helt omöjligt heller. Förutom vädermässigt. Det blåste rätt hård sydlig vind och temperaturen låg nog någonstans kring -6º C.
Brrr!
Men det tog bara ett par minuter innan vi satt i pimpeltältet med Trangiaköket igång och hade det hur bra som helst.

Undervattensfoto

En hungrig sik

Jag har lärt mig att fisken i havet verkar vara skygga för kameran så därför har jag byggt mig en mer diskret utrustning att filma med. Men stativet för kameran bör vara lite stadigare för att den ska hålla sig still. Nu rör sig kameran lite fram och tillbaka pga vattenströmmarna.

Jag tog ett par närbilder på maginnehållet på de sikar vi fick. Det fanns 3 olika typer av sikar. De som var helt tomma i magen, de som hade fyllt buken med små snäckor och sedan de som hade ätit märlor av ca 7 mm längd.
Färgen på födan går föga överraskande i samma ton som botten vid Gåsflötan. Tonen är lite grön/gul/brun.

De enda harrar vi såg var små och sikarna var inte så stora heller. Mest troligt var vi framme för sent och fisken hade redan haft en huggperiod på morgonen och nu gled de bara lojt omkring i viken.

Herman hade fram en mindre öring som högg ett par gånger på myshkan utan att fastna på kroken.