Pengsjön 110717

Efter en tids lite instabilt väder så slog vädret om till det bättre. Valet mellan havsöringsfiske och gösfiske var inte så svårt.
På eftermiddagen styrde jag åter bilen mot Pengsjön och gösarna där.

Den här gången hade jag riggat lite annorlunda. Istället för LipScull hade jag knutit tacklet av titantafs med två stycken trekrokar i stl 8. Framför tacklet satte jag en Actiondisc för att ge lite liv och rörelse åt tacklet. Dessutom borde jag kunna trolla väldigt sakta och ändå få betesfisken att röra sig som en småfisk i dödsryckningar.

Fisket efter betesfisk gick bra sedan vi hamnat i positionen N63º50.709´ O019º 38.141´. Efter en liten stunds pimplande hade vi fått upp ett gäng lagom stora agnmörtar.

Vädret ute på sjön var kanske inte riktigt den bästa för gösfiske. Det blåste rätt hårt och senare täcktes himlen av tunga moln.
Ett par timmars envist harvande kunde vi summera fångsten till 2 små gäddor och abborrar.
Fakiskt först vid 8 tiden på kvällen fick vi vår första kontakt med gös (N63º49.732´ O019º 38.726´). Först trodde jag att det hade blivit nåt tjorv på linan på det ena spöet för spötoppen började darra på ett nästan icke märkbart sätt. Då jag hade vevat upp djuplodet såg jag på vinkeln på linan att det var någonting som tyngde ner den.
?
Då frugan vevat in lite lina på rullen såg jag att det kom upp en hyfsad gös en bit bakom båten. Fiskrackaren rörde inte en fena innan den kom in i håven och jag lyfte upp den ur vattnet. Då började den sparka frenetiskt.
Märkliga fiskar.

Därefter tittade vi extra noga på spötopparna för att upptäcka möjliga napp.
Förgäves.
I stort sett varje gång jag kollade betesfisken hade de blivit bitna av gösar.
Utan att vi märkt något. Utan att kroka en fisk.

Jag får nog hitta på en bättre fiskemetod.
Det här fungerar inte bra.