Sjöfågeljakt 100825

Redan på tisdagkväll var vi framme vid den halvstora sjön i inlandet där vi skulle starta årets jaktsäsong. För att hålla regnet i shack bygde vi en "laavu" av några slanor, snörstumpar och en plastpresenning och gjorde upp en riktigt rejäl brasa framför den.

Klockan fyra på morgonen vaknade vi upp lite rödögda av röken som gärna ville virvla in under presenningen, men efter lite frukost och några muggar kaffe började vi känna oss som människor igen.
Då var det dags.

Planen för morgonen var att jag skulle stanna vid stranden närmast lägerplatsen där sjön var som smalast. En liten skogsbevuxen ö delade sjön i två smala kanaler.
Ett naturligt pass.

Marcus tog båten och rodde till änden på sjön och skulle plumsa längs efter strandlinjen och skjuta fågel på uppflug. De fåglar som han stötte lös skulle sannolikt passera mitt pass.
Inte alls.

Efter att Marcus skjutit de första skotten flög det sjöfågel lite varstans runt sjön. Och alla följde kanalen på motsatta sidan ön.
Typiskt.

Efter första försöket ändrade vi på planerna. Marcus rodde mig ut på ön och jag placerade mig där jag hade sett fåglarna passera tidigare och Marcus for iväg för att plumsa igenom ett nytt stort vassrugg.

Nu började saker ta fart. Plötsligt fanns det mängder av fågel upp i luften igen och den här gången höll de riktning mot mig istället. Efter ett par bommar började jag få kläm på skyttet och fick ner en gräsand och en knipa.
Årets första fåglar.
Plötsligt hördes ett nasalt kacklande från andra sidan ön som närmade sig rätt snabbt.
Kanadicker!
Jag förstod att de skulle flyga över ön och att om jag skulle ha någon chans till ett skott måste jag komma ut en bit från skogskanten och vända mig mot de ankommande fåglarna. Snabbt vadade jag ut i vassen och genast när jag hade vänt mig om fick jag se den första fågeln i formationen som flög rakt mot mig bara någon meter ovanför trätopparna.
Men det gick fort.
Med nöd och näppe hann jag få upp den gamla halvautomatiska Browningen mot den sista av de fem fåglarna och tryckte av ett förhastat skott som hamnade bakom fågeln. Nästa skott fick dock fågeln att slå ihop vingarna och med ett plask landade den i vattnet.
Min första kanadagås!

Resten av förmiddagen vadade vi runt sjön och sköt fågel på uppflug. Dagen kunde summeras med 8 fällda fåglar.

Så nu är årets jaktsäsong på gång igen.