Klubben 100626-28

Midsommar!

Det har blivit en tradition för frugan och mig att åka ut till trakterna kring Rickleåmynningen vid midsommaren. Så på lördag morgon stuvade jag in tält, mat och lite fiskeprylar i båten och tuffade norrut. Det var strålande solsken och lagomt med vind så båten gick stadigt utan att studsa på vågorna.
Vid Ratan riggade jag ut några spön och tänkte börja trolla mot Klubben. Faktiskt - bara efter en kvart i positionen N63º00.134´ E020º54.212´ böjdes ett spö bakåt för att sedan rätas ut igen.
Hugg!
Vid närmare inspektion såg jag rätt kraftiga tandmärken på den sprillans nya wobblern. Det var nog en skaplig öring som var på wobblern. Resten av trollingturen var händelselös. Ytvattnet höll en stadig temperatur av 12,5º C.
Väl framme slog jag upp tältet och for iväg mot den lilla hamnen där jag skulle hämta upp frugan som bilat upp.

En fin dag!

I hamnen träffade jag också en ivrig wobblerköpare och efter lite instruktioner och tillhörande fiskesnack skildes vi åt. Frugan och jag startade att trolla runt alla de sedvanliga ställen, men resultatet uteblev. På kvällen slängde jag ut ett par strömmingsnät i hopp om att få halstra lite fisk till lunch nästa dag.
På kvällen tilltog vinden ganska rejält. Stundvis kändes det som att tältet skulle slitas lös av vinden.
Det försvårade sovandet något.
Nästa morgon återupptog vi fisket, men efter tre timmars trolling utan ett napp gav vi upp och lyfte upp strömmingsnäten istället. Lunchen blev dock räddad.

Snacka om att fisk smakar gott!

Dagen gick åt att försöka ta igen den förlorade sömnen från natten.

På eftermiddagen gav sig blåsten något. Ute på sjön märkte jag att vattentemperaturen hade fallit från 12,5º C ner till 6º C.
!?
Den hårda frånlandsvinden hade tydligen tryck ut det varma ytvattnet och det hade ersatts av kallt vatten från djupet. Man såg rent en skillnad på vattenfärgen som hade fått en mer blågrön nyans. I kombination med strålande solsken kändes läget något hopplöst.
Det var det också.

Någon gång mot kvällen började det samlas lite moln på himlen. Då solen hade legat bakom molnen en stund small det på en öring på 1,5 kg på den nya Speedyn i färgen Kariglitter.
Den första!!!

En snygg fisk!

Schysst krokat!

Några fler öringar eller napp blev det inte. Jag tror att den fallande vattentemperaturen i kombination med strålande solsken förstörde fisket.
Det låter som en rimlig bortförklaring i varje fall ...

Nästa morgon provade jag fisket ett litet tag, men då havet låg still i gassande solsken kändes det hopplöst. Jag fick höra att på eftermiddagen skulle vinden tillta och vrida mot syd. Då kändes det lämpligt att starta hemfärden.
Någonstans i höjd med Norrfjärden såg havet inte snäll ut längre.

Efter ett par timmars skumpande och studsande med båten kom jag äntligen in i land hemmavid.