Ursviken 100403

Via hemsidan fick jag tips som kändes värt att kolla lite närmare på.  Så på lördagmorgon plumsade Lars med sin son + frugan och jag i snöstöpan ut på isen i Ursviksfjärden. Snön räckte oss ända till knäna och under snön var det en dm vatten.
Riktigt jobbigt före.
Efter en stunds plumsande var vi framme enligt GPS´n och rätt snabbt hade vi lagt ut några ismetespön både för abborrar och för gäddor. Vi tyckte platsen såg riktigt lovande ut. Platsen kan beskrivas som ett sund från Skellefteåälven till en större fjärd. Vattendjupet på platsen var ca 7 meter och djupet ökade sakta mot Skellefteåälven. Första pimpelhålen gav ingenting, men då jag började leta mig ut mot djupare vatten så började jag få lite fisk. Det var fråga om småabborrar och mörtar upp till ca ett hg. Fisken var absolut inte på hugget utan nappen kom med takten 1 fisk/hål. Då abborrarna är på hugget kommer nappen bestämt och firrarna har helt sträckta fenor då man lyfter upp dem ur pimpelhålet. Nu gick firrarna som sömngångare istället. Nappen var väldigt försiktiga och firrarna följde med upp utan större motstånd.
Det verkade inte bli något vidare fiske.

Lars lyckades få napp på ett av sina utlagda spön för gädda och upp kom en gädda på ca 4 kg som fick följa med hem och mata katterna.

Abborrfärg

Plötsligt började det rent av att välla fram folk från den motsatta stranden. Vi förstod att det var en pimpeltävling på gång. Det är faktiskt lite intressant att titta på de tävlande. Rätt snabbt bildades det tre klungor med pimplare som sedan satt där rätt statiskt. Den närmsta större klungan med folk satt ungefär 200 meter från oss och vi kunde se att drogs upp fisk i snabb takt. Fast det lär ha varit fråga om småfisk för några längre drillningar var det inte frågan om utan fisken slets upp med racerfart.
I och med att klockan började närma sig tolv luckrades föret upp ändå mer och till slut fick vi vada i stöpan. Vattnet nådde halvvägs mot knäna och hindrade framkomligheten rätt effektivt.
Efter att vi hade grillat våra medhavda utsökta finska grillkorvarna, packade vi ihop och åkte hem.
En bomtur med andra ord.